چرا رژیم لاغری باعث ریزش مو می شود؟

چرا رژیم لاغری باعث ریزش مو می شود؟

سانی که در رژیم روزانه شان به میزان کافی پروتئین دریافت نمی کنند، موهایشان نازک می شود و بتدریج می ریزد بنابراین مصرف مواد حاوی پروتئین نه تنها در قدرت فولیکول های مو تاثیرگذار است که در ساختار بهتر موها و بهبود رنگ و شفافیت ساقه مو هم نقش دارد.
رژیم می‌گیرید که لاغر شوید و با این کار می‌خواهید اندام متناسب‌تری داشته باشید و سلامت‌تان را هم حفظ کنید، اما چند روز یا چند هفته‌ که از شروع برنامه رژیم غذایی‌ می‌گذرد، موها یکی‌یکی شروع می‌کند به ریختن. اگر به وضع قبلی بازگردید، سعی و تلاش‌تان در این مدت بیهوده بوده است و اگر کاری به کار ریزش موها نداشته باشید هم مشکل دیگری برای خودتان درست خواهید کرد.
پس چاره ای ندارید غیر از تغییر رژیم غذایی و اصلاح آن؛ طوری که هم وزن تان کاهش یابد و هم سلامت موهای تان از بین نرود. البته اگر فکر می کنید رژیم لاغری لزوما همراه با ریزش مو است، باید بدانید رژیم علمی و مناسب چنین عوارضی ایجاد نخواهد کرد.
موهای سالم با رژیم غذایی مناسب
اگر می خواهید موهایی سالم، شاداب و زیبا داشته باشید، باید به نوع غذاهای مصرفی توجه کنید زیرا به گفته دکتر میترا زراتی، برای داشتن موهای سالم و زیبا و همچنین برای این که فولیکول های مو محکم تر باشد و بیش از حد طبیعی نریزد، باید از مواد مغذی لازم برای مو استفاده کرد.
کدام یک از مواد غذایی برای حفظ سلامت موها ضروری است؟ این اولین و مهم ترین سوالی است که در این زمینه مطرح می شود،و پاسخ آن: پروتئین هایی که به وسیله گوشت، حبوبات، لبنیات و تخم مرغ وارد بدن می شود، می تواند موجب تقویت فولیکول های مو شده، از ضعیف شدن و ریزش موها پیشگیری کند.
علاوه بر پروتئین ها مواد مغذی دیگری هم برای موها وجود دارد که آهن یکی از آنهاست و، نقش بسیار مهمی در خون رسانی و اکسیژن رسانی بهتر به فولیکول های مو و در نتیجه کاهش ریزش موها ایفا می کند بنابراین اگر آهن به اندازه کافی در رژیم غذایی شخصی وجود نداشته باشد، با پایین آمدن میزان هموگلوبین خون، اکسیژنی که به فولیکول های مو می رسد نیز کاهش پیدا می کند و در نتیجه فرد با ریزش مو روبه رو خواهد شد.
کسانی که در رژیم روزانه شان به میزان کافی پروتئین دریافت نمی کنند، موهایشان نازک می شود و بتدریج می ریزد بنابراین مصرف مواد حاوی پروتئین نه تنها در قدرت فولیکول های مو تاثیرگذار است که در ساختار بهتر موها و بهبود رنگ و شفافیت ساقه مو هم نقش دارد.
با اشاره به اهمیت مواد مغذی دیگر مانند روی با توجه به این که روی در تقسیم سلول های فولیکول مو نقش مهمی دارد، اگر به اندازه کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، فولیکول های مو هم تقسیم نمی شود و در نتیجه موهایی که ریخته دوباره رشد نمی کند. در چنین مواقعی طبیعی است موها کم پشت تر شود. علاوه بر این موارد، آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن که در موادی مانند هویج و خرمالو وجود دارد و همین طور ویتامین A می تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد.
ریزش مو و رژیم های بدون چربی
مصرف چربی ها هم برای داشتن موهای سالم و شاداب ضروری است. پوست سر افرادی که رژیم غذایی روزانه شان حاوی مقدار کافی چربی نیست و به اندازه مورد نیاز چربی مصرف نمی کنند، خشک می شود و همین خشک شدن پوست سر عاملی است برای ریزش موها.
برای این که موهایی سالم و شاداب داشته باشید، نیازمند دریافت چربی های مفید به وسیله مصرف مواد غذایی گیاهی و تا حدودی حیوانی هستید و به همین دلیل نباید این موضوع را نادیده بگیرید.